Pozycjonowanie sklepu internetowego. Jak to robić, ile trwa pozycjonowanie? Co to optymalizacja?
Żyjemy w czasach, gdzie internet gra coraz większą rolę w codziennym życiu – to nie tylko komunikacja czy rozrywka ale również praca i zakupy.
W sieci dziennie powstaje tysiące nowych sklepów internetowych, których właściciele robią wszystko co mogą aby zdobyć klientów. Właściciele przedsiębiorstw często otwierają się na e-commerce posiadając już sklep lokalny – czasem by zwyczajnie zwiększyć skalę biznesu, czasem żeby w ogóle utrzymać firmę i nie zbankrutować z powodu braku wizyt okolicznych mieszkańców. Jest też wiele osób, które otwierają biznesy tylko po to, by zacząć sprzedawać on-line.
Sprzedaż w internecie bardzo często rozpoczyna się od dużych portali handlowych, tzw. marketplace, gdzie każdy (spełniający mniejsze lub większe wymagania) może zacząć handlować. Takimi przykładami są Allegro, OLX, Facebook Marketplace czy międzynarodowe Amazon i eBay.
Zalety sprzedaży przez internet to temat na inny artykuł dlatego tę kwestię celowo pomijam. Skupię się na zaletach w/w portali.
Czy marketplace jest lepszy od sklepu internetowego?
Główną zaletą, a może i wadą portali aukcyjnych i tym podobnych jest próg wejścia – jest on względnie niski. Nie trzeba wiele, żeby wystawić swoją ofertę i trafić od razu do tysięcy klientów. Czasem wystarczy zdjęcie pobrane z hurtowni, 10 minut na przygotowanie oferty w portalu i bum – wyświetlamy się masie klientów nawet za to na początku nic nie płacąc. Ale czy na pewno? Skoro nam wystarczyła tylko chwila to pomyślmy teraz o tysiącach innych sprzedawców, którzy tego samego dnia zrobili to samo, z tym samym produktem i z tą samą ceną. Czy myślisz, że łatwo się przebijesz? Jest wiele pomysłów jak to pokonać – dodatkowe promowanie, zrezygnowanie z marży itp. W każdym bądź razie początki są trudne i musisz pokazać zarówno klientom jak i algorytmom danego serwisu, że czymś się wyróżniasz.
Chcę założyć swój sklep internetowy
Aby wyróżnić swoją ofertę, przywiązać klientów do swojej marki, mieć większe możliwości i względnie mniejsze ograniczenia, a co najważniejsze aby zredukować koszty, wiele osób decyduje się na założenie własnego sklepu internetowego. Marketplace są dobrą opcją na początek ze względu wspomnianego wcześniej niskiego progu wejścia by dotrzeć do potencjalnych klientów (RADA: można to fajnie wykorzystać w celu reklamy swojego sklepu internetowego). Jednak to sklepy internetowe są „core” dużych biznesów internetowych. Możemy zdecydować się na rozwiązania typu SaaS (opłaty abonamentowe za wstępnie przygotowany sklep internetowy) takie jak idosell, shoper, shoplo i tym podobne, lub rozwiązania do własnego zarządzania jak Prestashop, Woocommerce czy rozwiązania indywidualne firm programistycznych. Ich porównanie to temat na inny artykuł, który z pewnością pojawi się na łamach naszego bloga. To co je łączy to brak ogromnych i coraz większych prowizji od sprzedaży ( zostają jedynie części procenta np. za realizację płatności internetowej / kartą płatniczą), większa swoboda działania i możliwość dowolnego personalizowania wizerunku naszej firmy w sieci, ale i większe koszty zanim cokolwiek sprzedamy czy wymagany większy wysiłek w celu pozyskania klienta.
Co to jest SEO sklepu internetowego?
Każdy właściciel sklepu e-commerce po za sprowadzaniem ruchu na sklep internetowy przez linkowanie na innych portalach, np. Facebooku, kompanię reklamową CPC w Google Ads czy inne formy reklamy (tv, radio, prasa, wydawcy stron internetowych, współprace itp.) powinien zainwestować w pozycjonowanie, czyli tzw. SEO (z ang. Search Engine Optimalization). Jest to długoterminowa inwestycja, która sprowadza darmowy ruch na stronę (jeśli robisz to sam może być całkowicie darmowy, choć budżet pomaga. Jeśli nagle przestaniesz pozycjonować stronę to efekty poprzednich działań będziesz widział jeszcze przez kilka miesięcy – nie jest to tak jak wyłączenie kampanii reklamowej w Google Ads).
Pozycjonowanie to nic innego jak wykonywanie szeregu czynności w celu zdobycia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwarek (przede wszystkim Google, szczególnie na naszym rynku). Setki tysięcy Polaków codziennie wpisuje w Google różne hasła, które mają znaleźć adres www dający im to, czego oczekują. Szukają tam porad, inspiracji, pracy, usług i produktów. W tym artykule interesuje nas wysoka pozycja na hasła powiązane z naszym sklepem. Jeśli prowadzisz sklep motoryzacyjny przykładem takich haseł będą „sklep z częściami do samochodów”, „lewy błotnik Audi A4 2015” czy „dobre filtry powietrza”. Jeśli sklep modowy Twoje hasła to m.in. „spódnice na lato”, „suknie ślubne”, „tanie koszulki”, „czarne skórzane pantofle 43” i tak dalej… Są to tak zwane słowa/frazy kluczowe, które powinny znaleźć się w Twojej strategii pozycjonowania. Opracuj listę takich haseł, umieść je na swojej stronie, tak by faktycznie wyszukiwarka wiedziała, że Twoja strona ich dotyczy, a następnie wykonuj szereg działań by wzmocnić pozycję swoich słów kluczowych w wyszukiwarce.
Jak pozycjonować sklep internetowy?
Pozycjonowanie każdej strony internetowej, niezależnie czy to sklep czy blog, łączą pewne czynności, które w skrócie wymienię poniżej. Poszczególne z nich pojawią się w przyszłości w formie rozbitych na składowe poradników.
- Optymalizacja sklepu internetowego – Twoja witryna musi być odpowiednio przygotowana pod kątem szybkości działania, dobrego wyświetlania na urządzeniach mobilnych i braku błędów w kodzie, ale także pod kątem treści – musi być bogata w tekst, w słowa kluczowe, które sobie opracujesz, musi być przejrzysta dla czytelników, Google’a by wszyscy wiedzieli, czego ona dotyczy jednocześnie nie będąc plagiatem innej strony (za to prawdopodobnie zostaniesz ukarany przez algorytmy i zamiast rosnąć w rankingu to spadniesz).
- Link building – w celu zdobycia autorytetu w „oczach” wyszukiwarki potrzebujesz linków z zewnętrznych stron prowadzących do Twojej witryny internetowej. Dajesz wtedy znać algorytmom, że Twoja strona jest wartościowa dla użytkowników. Google’owi zależy na tym, żeby dostarczać dobre wyniki, dlatego z pewnością weźmie Twoją stronę pod uwagę w wyświetlaniu wyników do konkretnych zapytań.
Powyższe punkty to duże uproszczenie, ale pokazują główne elementy na których bezwzględnie należy się skupiać. Przy pozycjonowaniu sklepu internetowego stawiaj na pozycjonowanie szerokie, czyli nieograniczone do konkretnego regionu (jak usługi lokalne np. „Mechanik Warszawa”)
Co to jest optymalizacja sklepu internetowego?
Optymalizację możemy postrzegać w dwóch aspektach – technicznym i wizerunkowym.
Przez słowo techniczne rozumiem przygotowanie witryny, aby nie posiadała żadnych błędów w kodzie, kod zawierał odpowiednie znaczniki, szybko się ładowała, poprawnie wyświetlała się na komputerach i urządzeniach mobilnych.
Przez wizerunkowe mam na myśli odpowiednie treści – jeśli chodzi o ilość, jakość, zawartość słów kluczowych, ich zagęszczenie, odpowiednią strukturę linków, menu, opisy grafik itp.
Jest to bardzo ważny etap, bez którego wykonania nie możemy przejść do drugiego etapu czyli link-buildingu.
Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?
Pozycjonowanie jest żmudnym procesem i często na efekty należy poczekać. Czasem zmiany widać już po miesiącu, ale dosyć często prawdziwe efekty pozycjonowania widać dopiero po 6, 10 czy 12 miesiącach. Musisz się z tym liczyć, niezależnie czy pracujesz nad tym sam czy zlecasz to komuś. Dobra Agencja SEO bazując na swoim doświadczeniu i posiadając odpowiednie zaplecze potrafi skrócić czas oczekiwania na efekty, jednak najważniejszym plusem jej zatrudnienia jest większa ilość czasu, którą możesz poświęcić na rzeczy, na których się faktycznie znasz i przynoszą Ci realne zarobki, a także zwiększona efektywność pozycjonowania, co przekłada się na klientów w Twoim sklepie.
Jeśli zastanawiasz się nad pozycjonowaniem swojego sklepu skontaktuj się z nami, bezpłatnie przeanalizujemy Twoją witrynę bez żadnych zobowiązań, podpowiemy co jest do zrobienia i podamy koszt takich usług, gdybyś chciał nas zatrudnić!
Write a Comment